Ústav pro českou literaturu AV ČR Institute of Czech literature of the CAS
Obsah vašeho košíku

Nemáte žádné položky v košíku

Cesta jako návrat i reflexe: Malá reminiscence k sedmdesátinám Zdeňka Hrbaty

Autor: RICHARD MÜLLER
Datum zveřejnění: 06. prosince 2022

Při vzpomínkách na setkávání se Zdeňkem Hrbatou si vybavuji jednu anekdotickou souvislost. Vždy, když přišla řeč na to, kam budu cestovat, mi doporučil místo, které mám navštívit. Když budeš v Nice, zajeď do Antibes, je tam dům, kam jezdil Picasso na letní byt, dnes tam má muzeum. Jedeš do Greifswaldu? Rodiště a místo návratů Caspara Davida Friedricha, navštiv jeho centrum. Sám byl fascinován vyprávěním o Sadábádském palácovém komplexu v Teheránu. Nechci se chlubit zcestovalostí, nýbrž uvést Zdeňkovu oblibu cesty a toposu cesty.

S cestou souvisí překročení hranice, ale i návrat, který se může odehrávat v prostoru i čase. Zájem o to vše je, myslím, Zdeňkovi vlastní, stejně jako přístup genealogický ve smyslu historické kritiky zkoumající podmínky vlastního uvažování a poznání. Z takové perspektivy vyplývalo i určité pojetí vědy, o němž se mnou mnohokrát hovořil:  Zdeněk odmítal prototyp grantové vědy, cílené na časově a dotačně definovaný úkol, vytěžování jednoho tématu, průzkum pole předem vymezeného metodou vůči předmětu vlastně arbitrární, „fachidiotismus“, odvození stylu výzkumu z dotačních podmínek nebo omezení pohledu apriorními hranicemi. Tuto neradostnou vědu (v tom souzníme) si z duše protivil. U Zdeňka jsem rozpoznával a oceňoval zájem o různé interkulturní, interlingvální a intertextové vazby a křížení, o rozmanité příčné vazby, srovnání a konfrontace. Příbuzný sklon se projevoval ještě jinak: v pojetí, v němž spolu věda a umění podstatně souvisí, nebo mohou souviset, kde nejsou oddělenými praxemi a naopak se ocitají ve vztahu vzájemného obohacování a osvětlování. Takovou cestou za hranice je pro něj, myslím, vlastní krajinomalba. Viděl jsem v tom také příznak jeho celoživotního zájmu o romantismus a romantismy, ale i odraz metody romantické reflexe.

Snad především bych měl ale připomenout Zdeňkovu kolegialitu, kterou jsem poznal v různých podobách: Vždy byl ochotný účastnit se přednášek kolegů, kolokvií, výjezdů, debat, prezentací, vždy se rád zapojoval v diskusi (časem začal v jeho vstupech převažovat poněkud nostalgický tón), trvale připravený k radě, konzultaci, přítomnosti, polemice či reflexi. Nebo také účasti na plánovaných projektech či sdílení komparatistických nápadů. Jiný by se asi zhrozil, když jsem jednou nadnesl, zda by byl ochotný přečíst můj stostránkový úvod k práci o kulturním materialismu. Nezhrozil se (myslím, že ani v duchu), nepoukazoval na horu práce, kterou vzhledem k dlouholeté výuce na komparatistice a svém aktivním zapojení jistě měl, text věcně okomentoval, povzbudil mě, upozornil na místa vhodná k doplnění. Je to samozřejmé? Pro něj bylo.

Když jsem před deseti lety přicházel do oddělení teorie (abychom se vrátili trochu „genealogicky“), působili zde vedle Zdeňka rovněž Daniela Hodrová, Marie Kubínová a Marie Havránková. Generačně byli spříznění, dospívání prožívali mezi koncem let padesátých a začátkem let sedmdesátých. Znal jsem samozřejmě jejich jména a texty, představovali pro mě kontinuitu s projekty historické i komparativní poetiky a také s dobou, kdy strategický záběr instituce zahrnoval souběžný zájem o písemnictví domácí i cizí.

Od prvního dne byla zřejmá jejich otevřenost a nepředpojatost, zcela cizí jim bylo trvání na obvyklých hodnostních, služebních a věkových hierarchiích. Byli přátelští a kolegiální nejen navenek, ale především při vzájemném pozorném čtení textů, které jsme tehdy při práci na strukturalistickém slovníku připravovali, i v naslouchání v nejběžnějším smyslu (na schůze oddělení tehdy navazovala „mezigenerační“ posezení v hospodě, pro mě zpočátku trochu nepravděpodobná, „blízká setkání třetího druhu“).

Bez nadšení tehdy připomínal Zdeněk, že encyklopedických projektů si užil dostatečně, konče svou reminiscenci rezolutním povzdechem: „Se slovníky končím!“ Prorocká slova, která bohužel též evokují, že po slovnících odchází teď z oddělení i poslední z této čtveřice. Pohled obrácený zpět možná oblévá uplynulé tlumeným světlem nostalgie, ale tito čtyři lidé, generačně a osobně spjatí, charakterizovaní nepředsudečností, přátelskostí a zájmem na „samotné věci“ (slovy Miroslava Červenky, která Zdeněk rád připomíná), jistě nejen mně budou v oddělení chybět. Na podrobné ohlédnutí za jejich prací a přínosem je čas, ale bude to úkol „vás mladých“ (abych citoval Zdeňka) i nás ne už tak mladých, kteří jsme se od nich snažili odkoukávat nejen řemeslo, ale i šarm neapriornosti. Hranice je překročena, cesty vedou dál a místo, kam se člověk vrací, nezůstává stejné.


Příspěvky k sedmdesátinám Zdeňka Hrbaty