ivermectin strongyloide vulgaris horse ivermectin medication generic does ivermectin require a prescription in canada ivermectina al 0.6 ivermectina medicamento controlado ivermectina securo prospecto
Ústav pro českou literaturu AV ČR Institute of Czech literature of the CAS
Obsah vašeho košíku

Nemáte žádné položky v košíku

Betty MacDonaldová jako český kulturní fenomén v nové knize Jiřího Trávníčka

Proč zrovna Betty MacDonaldová, autorka knihy Vejce a já, dosáhla v Česku takové popularity? Co ji způsobilo? A proč se tak děje zrovna u nás, a ne jinde? Právě tomu se věnuje Jiří Trávníček v knize Betty a my. O jednom českém kulturním fenoménu, kterou vydaly Host a Ústav pro českou literaturu AV ČR.

Jiří Trávníček: Betty a my

Autor nejprve sleduje americké osudy života a díla Betty MacDonaldové v kulturních i společenských souvislostech a poté hledá české paralely, kódy a předpoklady. V další části dostávají slovo samy české čtenářky a jejich názory. Knihu zakončuje shrnující pohled na daný fenomén v širokém kontextu (čtenářské) kultury. Není to jen osobitý humor, jímž se tato americká autorka vepsala do našich srdcí. Do značné míry je to i její protofeminismus. Její kulturní mise v českém prostředí je jak čtenářská, tak emancipační.

Jak píše Jiří Trávníček hned v úvodu:

„K autorce Vejce a já jsem se dostal hlavně přes její čtenářky. Ne že bych o ní nevěděl, ale číst jsem si ji začal, až když nám v našich čtenářských výzkumech (2007, 2010, 2013 a 2018) Vejce a já vycházelo stále jako jeden z nejoblíbenějších titulů u českých čtenářů, vlastně téměř monopolně čtenářek. Čím to, že ji Češky tak milují? Čím je oslovila? A proč zrovna ona, když je tu tolik jiných autorek, ba i těch, kdo píší o „ženském údělu“? Je to hlavně jejím humorem, do kteréžto kategorie bývá zaškatulkována? Nebo i něčím jiným? Teprve tehdy jsem přečetl všechna její díla. To už bylo v době, kdy probíhala druhá větev našeho výzkumu – prostřednictvím čtenářských životopisů (2009–2016). A nastojme, i tady se Betty MacDonaldová propracovala na místo jednoho z klíčových fenoménů české čtenářské kultury. Poznávací logos tu byl dříve než čtenářský erós – ano, uznávám. Kdo chce po mně hodit vajíčkem, nechť tak učiní. Prvotním motorem mého zájmu byla zvědavost (nikoli zamilovanost). Ale jak šel čas, hranice mezi logem a erótem se začala stírat, až z obou látek vznikl jeden amalgám. A právě v daném okamžiku se zrodila potřeba vydat se za tímto fenoménem důkladněji, což znamená vyzpovídat její čtenáře a daný fenomén obkroužit i ze strany těch, jichž se týká nejvíce.“

objednat knihu v e-shopu