Previous Next
Jaký Pondělíček, takový Kundera PETR ŠÁMAL Milan Kundera to nemá snadné. Život spisovatele, který opakovaně zdůrazňuje, že podstatné je dílo, nikoli osoba...
Kritické po(c)hyby KLÁRA SOUKUPOVÁ Publikace Kritika v pohybu Marka Lolloka vychází ze stejnojmenné dizertační práce, kterou autor v roce...
Kniha tovaryšská… a hned už syntéza JIŘÍ TRÁVNÍČEK  Původní, italské vydání této nevelké publikace má vročení 1950 (podruhé vyšla po autorově smrti v roce...

9783837643862xPy0q0771aBmj 1280x1280 1

Kniha si klade otázku, jak se proměnilo vzpomínání na odsun (vyhnání) v české a německé literatuře a kultuře na počátku 21. století. Zkoumá proto, jak je odsun (vyhnání) v českých a německých kulturách vzpomínání literárně a umělecky zpracován, vykládán a jako téma petrifikován. Analyzuje konkrétní strategie vzpomínání užité v literárních textech, filmu, fotografii či na Youtube a ve Wikipedii. Všímá si též „dialogičnosti vzpomínání“, tedy otázky jak jsou jednotlivé literární pohledy na odsun překládány do jiných jazyků a kulturních kontextů a reflektují i odlišná témata společných dějin. Ústředním tématem práce je pak vztah vzpomínky a zapomnění, které se vzájemně podmiňují a prostupují na všech úrovních kultury od vnitrotextových vypravěčských strategií až po politiku vzpomínání. Právě teprve jistá míra zapomnění na každé z těchto úrovní  - tolik hlavní teze práce - umožňuje vzpomínku.